IK Norrköping förlorade mot Elfsborg i Borås på onsdagskvällen. Laget har inte vunnit i Borås sedan 1997 och det blev inget undantag den här kvällen. IFK Norrköping hade behövt en seger för att hålla liv i guldstriden. Ett oavgjort resultat hade inneburit att chansen fortfarande funnits men varit oerhört begränsad. Nu blev det varken seger eller oavgjort. Elfsborg har inte en enda allsvensk förlust mot IFK Norrköping sedan 1997 och trenden höll i sig. I den 58:e minuten spräckte Elfsborg nollan efter en nick av Viktor Prodell. Sebastian Andersson hade ett bra läge att kvittera i den 68:e minuten men skottet gick strax utanför. Elfsborgs 2-0 kom i den 77:e minuten av inhoppande Jesper Manns. I den 82:e minuten fick IFK Norrköpings Niclas Eliasson straff som Nicklas Bärkroth tog väl hand om. Andra halvlek var en jämn tillställning men Elfsborgs försvar höll och IFK Norrköping fick inte till någon vändning. Tränare Jens Gustafsson var nöjd med lagets insats men tyckte att de borde ha gjort mer för att vinna. Nicklas Bärkroth tyckte att laget hade en bra säsong men att de inte räckte till för att vinna guld. Andreas Johansson tyckte att laget borde ha varit mer effektiva i sina chanser och att de inte fick till någon riktig press på Elfsborgs försvar. Förlusten innebär att IK Norrköping nu ligger på tredje plats i tabellen och att guldchansen är förbi. Laget kommer att fortsätta kämpa för att få en så bra placering som möjligt i tabellen.